(موضوع marine)
موضوع در مورد وسایل(Engine) گسکت – ولو- فیلتر – پکینگ – عایق – صافی- از این مطلب میتوانید در پایان نامه و مقاله سمینار و … خود استفاده بنمایید.
اطلاعات انجین دریایی marine engine
گسکت ها : (gasket)
دو قطعه فلزی که دارای یک سطح صاف و لغزش باشد؛جهت اب بندی بین انها دو سطح از گسکت استفاده میکنند.که این گاسکتها انواع و اندازه های مختلف دارند.مثال: گاسکتهای که جهت اب بندی اگزوز یا سرسیلندرها به کار میروند؛باید از جنس نسوز باشند و برخی از جاهای دیگر مثل فلخ پمپ باید از نوع معمولی (ویکتوری) باشد. باز هم در این مورد از اندازه های مختلف گاسکت استفاده میشود.مثال:بین در پوش و بدنه پمپ ابشور از گاسکت های با ضخامت کم استفاده میشود. بین دو فلخ از گاسکت های با ضخامت زیاد استفاده میشود.
موارد استفاده گاسکت:
1-الگو 2-اب بندی 3-الگو در سوراخ کاری 4-جلوگیری از سائیدگی
ولوها :(valve)
هر سیستم لوله کشی باید دارای تعدادی وسایل برای کنترل مقدار و جهت مایع یا گاز باشد.این کار بوسیله نسب والوها انجام میشود.والوها برای قطع کردن-وصل کردن-و کنترل جریان بکار میرود. والوها معمولأ از جنس برنز-برنج-اهن-و فولاد ساخته میشوند.بعضی از بدنه والوها نیز از چدن ساخته میشود.والوهای که در سیستم های فشار و درجه حرارت بالا بکار میروند از الیاژ الومینوم ساخته میشوند. و بر عکس والوهای برنجی و برنزی در سیستم های با فشار و درجه حرارت پائین بکار میروند.
والوها در جهت کنترل و قطع جریان به دو دسته تقسیم میشوند.
1-والوهای متوقف کننده.2-والوهای یکطرفه.
والوهای متوقف کننده برای قطع جریان و یا گاهی برای کاهش جریان به کار میروند که با حرکت یک میله کنترل میشوند.و شامل والوهای توپی-دروازهای-پیستونی-سماوری-سوزنی و پروانه ای میباشند.والوهای یکطرفه برقراری جریان را فقط در یک جهت ممکن میسازد و خودکار میباشند و شامل والوهای نوسانی و یکطرفه بالارونده میباشند.انواع والوها عبارتند از : والو توپی-دروازه ای-معمولی-سوزنی-یکطرفه-پروانه ای-اطمینان-کنترل فشار و تله بخار.چون والوها برای انجام کارهای مختلفی به کار میروند؛بنابراین با طرحها و شکلهای متفاوتی ساخته میشوند. بسیاری از والوها؛اتصالات؛فلنجها؛و مهره های که در روی ناو مورد استفاده قرار میگیرند بوسیله علائم مشخص شناخته میشوند.علائم شناسائی استاندارد شامل:نام کارخانه-درجه حرارت-فشار-اندازه و اطلاعات دیگری معمولأ بر روی سطح خارجی ان حک شده است.معمولأ یک حرف برای نشان دادن نوع سرویس و نیز شماره های برای نشان دادن فشار سرویس بر حسب پوند بر اینچ مربع (psi) میباشد.مثال:هوا با علامت A مخفف Air و گاز با علامت G – مایع با علامت L (Liqad) – روغن با علامت O (Oil) تخلیه فاضلاب و هواکش D.W.V دلپوری واتر وانتی لاتور . هنگامی که یک اتصال برای مایعات در فشار 600 psi طراحی شده است.انرا با 600 L علامت گذاری میکنند. نوع سرویس ممکن است ترکیبی باشد مانند (300 WOG) نشان دهنده اتصال برای کار با اب ؛ روغن ؛ گاز در فشار 300 psi مناسب است.
والو سوزنی : جهت کنترل یا تنظیم فشار بکار میرود.
تله بخار : کار ان کنترل درجه حرارت است.(ایمنی)
والو اطمینان : یک والو ایمینی است
والوهای دستی عبارتند از : والو توپی-دروازه ای-سوزنی و پرزانه ای که بوسیله دست بکار میافتند. والوهای دروازه ای چپ گرد هستند. در سیستم لوله کشی یگانهای شناور بیشتر از والو پروانه ای استفاده میشود.والو پروانه ای جهت سیستم ابشور ابشیرین –سوخت JP-5 روغن دیزل روغن روانساز میباشد. والو پروانه ای سریع عمل میکند.
والو سماوری : جهت قطع و وصل سریع جریان بکار میرود به همین جهت بعضی اوقات به والو تخلیه نیز معروف است.
کار والو سه راهه : کنترل درجه حرارت-رطوبت-و دما میباشد.
فیلترها :(FILTER)
فیلترها در سیستم سوخت – اب – روغن – هوا جهت نگهداری سیستم بکار میروند.تا اسیبی به دستگاه ها وارد نشود.کار فیلترها معمولأ گرفتن مواد زائد از مایعات و هوا میباشد.انواع فیلترها ازنظر جنس المنت انها عبارتند از : فیلتر کاغذی یا مقوائی – فیلتر نمدی یا پارچه ای – فیلتر استیلی یا فلزی .

انواع فیلتر ها در سیستم ها از نظر کارکرد : فیلتر سوخت : جهت گرفتن ذرات خیلی ریز از سیستم سوخت به کار میرود. فیلتر روغن : جهت گرفتن ذرات خیلی ریز از سیستم روغن به کار میرود. فیلتر ابشور : جهت گرفتن ذرات خیلی ریز از سیستم ابشور به کار میرود. فیلتر هوا : جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل موتور بکار میرود.
پکینگها :
دارای انواع و سایزهای مختلف میباشند که در جاهای بخصوصی از انها استفاده میشود. مثال:جاهائی که اب بندی انجام شود مانند جائی که شافت پروانه از کشتی خارج میشود و یا جهت اب بندی اب دریا به داخل کشتی * یا روغن (خن) به داخل دریا از پکینگ استفاده میشود جهت اب بندی شافت پمپها و فلنج انها از پکینگ استفاده میکنند.به لحاظ اب بندی صحیح معمولأ پکینگ را با مقداری گریس به محل پکینگ گذاری قرار میدهند.

عایقها :
عایق بندی ترکیبی از ماده عایق کننده ؛ پوشش عایق و بست های مربطه است. مواد عایق بندی در مقابل جریان حرارت مقاومت میکنند.پوشش عایق بندی که معمولأ از پارچه کرباسی رنگ
امیزی شده میباشد. یک پوشش محافظتی است که بر روی مواد عایق بندی پیچیده میشود. مواد عایق بندی به وسیله بستها به لوله و پوشش عایق بندی متصل است.دامنه درجه حرارت : عایق بندی دامنه وسیع درجات حرارت از درجه حرارت کم دستگاه تبرید ( پشم شیشه در سقف یخچال –لوله شوفاژ) تا درجه حرارت زیاد دیگهای بخار روی ناو را در بر میگیرد.هیچ موادی نمیتواند تحت این شرایط مختلف بازده یکسانی داشته باشد.مثلأ : چوپ پنبه ؛ پشم یا ذرات ریز فلزی برای درجه حرارت کم بکار میرود.پنبه نسوز ؛ کربنات منیزیم و سیلیکهای سیلیس دار برای درجات حرارت زیاد مورد استفاده قرار میگیرند. مواد مختلف عایق بندی باید دارای شرایط زیر باشند :
1) بدون از دست دادن خاصیت عایق بندی بتواند درجات کم و زیاد را تحمل کند. 2) به اندازه کافی مقاوم باشند؛ تا در هنگام حمل و نقل ضربه های مکانیکی و ارتعاشات (در هنگام سرویس) تغییر شکل ندهند. 3) دارای خصوصیات پایدار بودهو واکنشهای شیمیائی انها را از بین نبرد. 4) کاربرد و تعمیر ان اسان باشد. 5) در صورت اتش سوزی ایجاد خطر ننماید. 6) ضد رطوبت باشد. 7) وقتیکه برای غایق بندی جداره و کوره دیپ بخار به کار میروند؛ حرارت را به سرعت جذب کنند تا زمان لازم برای گرم کردن دیگ بخار بحداقل برسد.
ورقه های قالبی ؛ بالشتکها ؛پتوها یا نواره

ای بلند الیاف پنبه نسوز برای عایق بندی تا 850 درجه فارنهایت مناسب میباشند. این مواد عایق بندی از نوع پودر سیلیس دار ارزانتر و سبکتر و بادوام تر است.بالشتکها یا پتوها برای عایق بندی فلنج ها یا والوهائی که باید باز شوند بکار میروند.
نوارها : برای پوشاندن خمها و زانوئی های کوچک لوله ها بکار میروند و برای درجات حرارت تا 750 درجه فارنهایت بکار میروند پوشش نسوز منیزیمی لوله بعنوان عایق بندی با درجاتحرارت زیاد استفاده میشود.
تکه های پشم شیشه ای : جهت عایق بندی قسمتهای بدنه و محیط زیست بکار میروند.کیفیت جذب کنندگی رطوبت پشم شیشه کم است.و تکه ها را ابتدا به اندازه محلی که باید نصب شود میبرند و بوسیله بستهای مکانیکی در محل خود قرار میدهند و بوسیله لایه ای پشم شیشه و نوار میپوشانند.
سیمانهای عایق بندی : از مواد مختلفی تشکیل شده و با توجه به قابلیت هدایت حرارت ؛ وزن و خصوصیات فیزیکی با یکدیگر متفاوتند. مانند سیمانهای نسوز – سیمانهای سیلیس دار و سیمانهای معدنی میباشند. بازده این سیمانها از سایر مواد عایق کاری کمتر است. ولی از این سیمانها برای وصله کاری در مواقع اضطراری و پوشاندن سطوح نامنظم (لوله ها-فلنج ها و اتصالات) استفاده میشوند.
صافی ها :
صافی ها در کلیه سیستم های لوله کشی نصب میشوند تا از عبور مواد خارجی جلوگیری کنند ولی مایعات را عبور میدهند. صافی ها باید طوری نصب شوند که سیال از انها عبور کند. مثلأ صافی مکش خن یک نوع صافی سبدی است. در پاره ای از سیستم ها از صلفی دوبله استفاده میشود. استفاده از این صافی نیاز به قطع جریان سیال را برای تمیز کردن سیستم از بین میبرد.صافی ها معمولأ در ناوها استفاده میشوند جهت جلوگیری از ورود مواد خارجی از جمله خزه ها-پلاستیک-نخ و مواد زائد در دریا مانند پارچه و غیره استفاده میشود. انواع صافی ها با سوراخهای ریز و درشت موجود می باشد.در حالت دریا نوردی یا اضطراری به خاطر اینکه سیستم حالت روشن بودن خود را حفظ نماید از صافی دوبله استفاده میشود. در این صورت دسته را در مسیر یکی از صافی ها قرار داده و صافی دیگر را تعویض مینمائیم.

موفق باشید