سمینار سیستم اتوموتیو (AUTOMOTIVE ) WORD -POWERPOINT- PDF – از این مطلب میتوانید در پایان نامه ، مقاله ، سمینار و شبیه سازی و … خود استفاده بنمایید.
مقدمه:
دانش و تکنولوژی هوش مصنوعی باعث شده تا بشر امروزی در استفاده از ابزار و وسایل کمترین انرژی را مصرف کند و بیشترین خدمات را دریافت نماید. در این راستا شرکتهای خودرو سازی در رقابتی تنگاتنگ در صدد تجهیز خودروهای خود با سیستمهای هوشمندی هستند که به رانندگان در شرایط گوناگون یاری دهد تا رانندگی آسان، مطمئن و بی خطر باشد. خودروهای آینده یک کامپیوتر هوشمند تمام عیار هستند دانشمندان نرم افزار هوشمندی ساختهاند که باعث میشود تا اتومبیلها با هم مرتبط شده و اطلاعات بین آنها رد و بدل شود که البته این رد و بدل اطلاعات از دید راننده مخفی است، وظیفه دیگر این سیستم تعیین مسیر مناسب و اعلام آن به راننده میباشد. این نرم افزار قادر است که اتفاقات تا 40 کیلومتر جلوتر را بررسی کند و بهترین گزینه را انتخاب نماید که در عین کوتاهی، کم ترافیک نیز باشد.از لحاظ فکری این سیستم جلوتر از انسان عمل میکند.این سیستم در حال تکمیل شدن است و بزودی صنایع خودرو سازی از آن استفاده خواهند کرد آنچه در این سیستم مهم است هر چه کمتر کردن زمان پاسخ گویی به شرایط است. این سیستم که روی داشبور نصب میشود دارای چندین دوربین میباشد که میتواند چند ثانیه زودتر وقوع تصادف را پیش بینی کرده و به راننده هشدار دهد، همچنین اگر راننده از مسیر منحرف شود علائم باز دارنده فعال میشود.
خودروهای هوشمند با نام اتوموتیو معروف شدهاند کارشناسان معتقدند که خودروهای آینده تنها برای رفت و آمد استفاده نمیشوند بلکه وسیله ای هوشمند خواهند بود که تمامی امکانات دیجیتالی اعم از گوشی تلفن، تبلت و اتصال به اینترنت در آنها تعبیه شده است. این سیستمهای هوشمند بگونه ای طراحی شده است که با سیستمهای عامل تلفن همراه سازگاری دارد بطوریکه اگر با تلفن راننده تماسی گرفته شود سیستم خود پیام مناسبی ارسال میکند تا پاسخ گویی به تلفن منجر به تصادف راننده نشود. این سیستم موانع جلوی خودرو اعم از اتومبیل دیگر یا پستی بلندیهای جاده را تشخیص میدهد، حتی با شرایط آب و هوایی گوناگون تنظیم میشود و در هنگام بروز خطر، بسرعت اقدام به کم کردن سرعت یا تغییر مسیر میکند. در صورت بخواب رفتن راننده یا بروز حملههای قلبی یا مغزی، کنترل خودرو بصورت اتوماتیک انجام خواهد شد. واضح است که این سیستم باعث کاهش قربانیان حوادث جاده ای خواهد شد.تست جاده ای بین شهری و درون شهری این سیستم در لس آنجلس و توسط شرکت تویوتا انجام شد که بسیار موفقیت آمیز بوده است.نکته جالب این است که خودروهای هوشمند به سرقت نمیروند زیرا به سادگی رد یابی شده و در هر نقطه از کره زمین شناسایی میشوند و دیگر اینکه سیستم هوشمند این خودروها تنها با شناسایی صاحب خودرو فعال میشود و غیر فعال کردن این گونه سیستمها بسادگی امکان پذیر نیست.در طراحی و ساخت این خودروها مواد کمتری استفاده شده و احتمال تصادف در آنها بسیار پایین است و بدلیل وزن سبک نیاز آنها به انرژی کم بوده در نتیجه هزینه اولیه و هزینه نگهداری و راه بری آنها بسیار پایین خواهد بود.
سیستم هوشمند هشدار دهنده به دو صورت استفاده میشود یا نصب در داشبورد که اتومبیل مجهز به نرم افزار هشدار دهنده میشوند و روش دیگر تجهیز خودرو به Wi-Fi و نصب نرم افزار روی تلفن همراه راننده است. شرکتهای خودرو سازی اعلام کردهاند که از میکرو چیپی استفاده خواهند کرد که مجهز به نمایشگر سه بعدی است و به باتری اتومبیل متصل میشود و وظیفه آن اعلام وضعیت تقاطعها برای راننده است. بدلیل کمبود جایگاههای شارژ اتومبیلهای برقی رانندگان میبایست برنامه ریزی خاصی داشته باشند تا قبل از اتمام شارژ اتومبیلشان به جایگاههای تعبیه شده دسترسی یابند بهمین منظور داشتن اطلاعات کامل و درست از مسیر و طول مسافت باقی مانده ضروری است در واقع داشتن صفحه نمایشگر لمسی با اطلاعات جامع و محاسبات دقیق از ضروریات خودروهای برقی است.
این سیستمهای هوشمند به نیازها و احتیاجات راننده اشراف کامل داشته و پیش از درخواست، آنها را برآورده کرده و در تصمیم گیریها او را یاری میدهد. بعنوان نمونه این سیستم قبل از رسیدن به مقصد، محل توقف یا جای پارک خودرو را تعیین کرده و از طریق صفحه نمایش به راننده اعلام میکند. بنظر میرسد تا رسیدن به ماشینهای هوشند راه کوتاهی باقی است زیرا دستاوردهای نوین در تکنولوژی باعث هوشمند تر شدن اتومبیلها خواهد شد تا جایی که بتوانند بجای انسان تصمیم گیری کنند.
اغلب سیستم پارک خودکار در شرایط پارک های موازی مورد استفاده قرار می گیرد. پارک موازی مستلزم پارک موازی خودرو با لبه پیاده رو و در یک خط در امتداد بقیه خودروهای پارک شده است. سیستم های پارک خودکار متفاوت، روش های مختلفی را برای حس کردن موانع اطراف خودروی شما دارند. برخی از آنان حس گرها مختلفی را اطراف سپر عقب و سپر جلو طراحی کرده اند که هم اطلاعات مرتبط را دریافت و هم ارسال می کنند. این حس گر ها سیگنال هایی را ارسال می کنند تا این که به یک مانعی برخورد نماید و به سمت حس گر منعکس شود. کامپیوتر موجود در خودرو می تواند فاصله خودرو تا مانع را با در اختیار داشتن زمان ارسال و دریافت سیگنال برآورد کند. سیستم های دیگر با به کارگیری دوربین در قسمت های جلو و عقب می توانند مانع را تشخیص دهند. بدین صورت که خودروی پارک شده در کنار خود را شناسایی می کنند و اندازه فضای پارک و فاصله با لبه پیاده رو را محاسبه می کنند و سپس فرمان به اندازه کافی می چرخد. این سیستم به گونه ای طراحی شده که راننده می تواند از خودرو پیاده شود و ببیند چگونه خودرو به طور کاملاً خودکار و مستقل پارک می شود . امروزه به کمک سیستم های کامپیوتری، میلیون ها لیتر سوخت بهینه مصرف می شوند، خودروها در برابر تصادفات بسیار ایمن تر عمل می کنند و سرعت مطمئنه هم در خیابان ها رعایت می شود. درحالی که در فن آوری سیستم پارک خودکار، راننده می تواند عقب بنشیند و تلویزیون تماشا کند یا چرت بزند تا ماشین کارش را انجام دهد! هم چنین این خودرو با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت سرعت و تنها با دوربین و لیزر می تواند علائم راهنمایی و رانندگی کنار جاده، خطوط خط کشی و موانع را تشخیص دهد. این سیستم از لیزر جهت شناسایی فاصله هر وسیله نقلیه در جلو استفاده می کند و به طور خودکار سرعت خودرو را به محض نزدیک شدن به خودروی جلویی کاهش می دهد.

حرکت در میان خطوط
سیستم حسگر مسیر راننده را از منحرف شدن از مسیر اصلی آگاه میکند و در برخی از خودروها این سیستم به صورت خودکار خودرو را در میان دو خط نگه میدارد. دوربینهایی خطوط جاده را میبینند، درصورتی که خودرو از خط عبور کند، سیستم به صورت خودکار فرمان را حرکت داده و خودرو را در میان خطوط قرار خواهد داد.
باز ماندن چشمها
برخی از خودروها میتوانند اعلام کنند که چشمهای راننده باز و بر روی جاده متمرکز هست یا نه. این فناوری معمولا مجهز به سیستم نوری LED و دوربینی است که بر روی صورت راننده متمرکز میشود تا جهت نگاه او را تشخیص دهد. درصورتی که این سیستم احساس کند راننده نسبت به مسیر بیتوجه است نوعی صدای هشدار مانند پخش خواهد کرد. درصورتی که راننده به این هشدار توجه نکند، خودرو خود ترمز کردن را آغاز خواهد کرد که در این مرحله راننده باید با ترمز کردن متمرکز شدن خود را به سیستم نشان دهد. تمامی این رویدادها در کسری از ثانیه رخ میدهند تا به این شکل از خطر تصادف احتمالی در اثر خوابیدن راننده کاسته شود.
حسکردن دیگر خودروها
امروزه خودروهای بیشماری به حسگرهایی مجهزند که میتوانند فاصله خودرو را تا دیگر خودروهای جاده تعیین کرده و اطلاعات به دست آمده را به سیستم ترمز خودکاری ارسال کند. دوربین، رادار و نورپردازهای فروسرخ درکنار یکدیگر برای ردیابی سرعت حرکت خودرو به کار گرفته شده و به این شکل سرعت خودرو را تنظیم میکنند.
کنترل نقاط کور
فناوریهای حسگر میتوانند برای چککردن نقاط کور نیز کارایی داشته باشند. اطلاعات رادار عقب خودرو به رایانهای ارسال میشود که به صورت خودکار ترمزها را در صورت دیدن مانعی فعال میسازد. این سیستم همچنین میتواند در آینه به راننده هشدار دهد که فردی از نقطه کور درحال نزدیک شدن به خودرو است.
دید در تاریکی
چراغهای خودرو تنها از قابلیت درخشیدن تا فاصلهای محدود برخوردارند،اما چراغهای فروسرخ که تنها رایانهها قدرت دیدن آنها را دارند دو برابر نورمرئی منتشر میشوند. این ویژگی کارایی فروسرخ را برای دیدن در تاریکی افزایش میدهد و خودروها در جادههای تاریک با کمک این نور و رایانههای خود به خوبی از نزدیک شدن مانعی به خودرو آگاه خواهند شد.
گفتگو با دیگر خودروها
خودروها درحال حاضر از قابلیت اتصال به اینترنت برخوردارند. اما فناوریهای وایرلسی از قبیل وای-فای و بلوتوث میتوانند بزرگراهها را به شبکهای متحرک تبدیل کنند. چنین شبکهای برای فعال بودن به اینترنت نیازی نخواهد داشت،در عوض خودروها از فناوری بیسیمی برای گفتگو با یکدیگر استفاده خواهند کردو شبکهای خودساخته که اطلاعات موجود در آن درباره ترافیک و مسیرها خواهد بود، به وجود خواهند آورد. چنین شبکهای نه تنها میتواند به راننده اعلام کند که راننده خودروی جلویی ترمز را فشار داده، بلکه میتواند بگوید خودرویی که یک مایل جلوتر در ترافیک گیر کرده،درحال بازگشت است. چنین اطلاعاتی به راننده کمک خواهد کرد تا مسیری جایگزین را انتخاب کند. چنین شبکه ای در کنار مدیریت ترافیک همچنین میتوانند باایجاد ظرفیت بیشتر برای سرنشینان فیلم پخش کرده و یا به آنها امکان انجام بازیهای آنلاین دهد.
ترمز خودکار
این سیستم از حسگرهایی استفاده می نماید تا زمانی که عابرین پیاده به جلوی ماشین آمدند آنها را تشخیص دهد و اگر راننده ترمز نکرد، این سیستم به صورت خودکار ترمز کند. به لطف پردازش تصویری سریعتر، این سیستم برای دیدن دوچرخه سوارانی که در موقعیت خاصی قرار دارند مانند آنهایی که در جلو ماشین منحرف میشوند، ارتقا پیدا کرده است
از یک رادار دو حالته در پنجره مشبک ماشین استفاده کرده که اشیا را در جلو ماشین تشخیص میدهد و فاصله تا آنها را محاسبه میکند. این رادار دامنه دید وسیعی را فراهم میکند که به سیستم امکان میدهد در کمترین زمان ممکن عابرین پیاده و دوچرخه سواران را تشخیص دهد. یک دوربین کیفیت بالا در جلوی آینه وسط قرار گرفته که نوع اشیایی که توسط رادار تشخیص داده شده اند را تعیین میکند و الگوی حرکتی آنها را نیز محاسبه میکند. اطلاعات بدست آمده از رادار و دوربین به یک واحد کنترل مرکزی که مرتبا وضعیت ترافیک را بررسی میکند، فرستاده میشود.نیاز است که هم دوربین و هم رادار نوع شی را تایید کنند و اگر خودرو در شرایط برخورد قرار دارد نور هشداردهنده قرمز بر روی شیشه جلوی ماشین و سیستم ترمز خودکار فعال میشوند و اگر نیاز باشد با تمام قدرت ترمز میکند. این سیستم در تصادف هایی که از روبرو صورت می گیرد، خوب عمل می کند و تا حدی نیز در تصادف هایی که از جهات دیگر وارد می شوند، موثر است. یک بررسی اخیر نشان داده که استفاده از این سیستم در خودروها میزان تصادفها را تا ۲۷ درصد کاهش می دهد.
تشخیص هویت
روشهای شناسایی بیومتریک از روی انگشت، چهره یا عنبیه چشم، راه موثری برای تامین امنیت دستگاههای کامپیوترهای سرویس دهنده است. از برخی ویژگیهای بدن که تغییر نمیکنند مانند اثر انگشت، چهره، چشم، صدا یا دستخط برای شناسایی کاربر و تعیین صلاحیت او برای کار با سیستمهای کامپیوتری استفاده میکنند. هدف از این کار بالاتر بردن امنیت سیستمها و جلوگیری از دسترسی کاربران غیر مجاز است.
تشخیص اثر انگشت با روشهای حرارتی و مافوق صوت( اولتراسوند)
حسگرهای مافوق صوت اولتراسوند و حرارتی نیز برای تشخیص اثر انگشت به کار میروند .در روش حرارتی، آرایهای از حسگرها تصویر گرمایی انگشت را میسازد. سپس این تصویر بر پایه گرادیان دما به یک نمای سه بعدی از اثر انگشت تبدیل میشود روشهای مافوق اولتراسوند اکنون از دقیقترین و همچنین گرانترین روشهای تشخیص هویت از روی انگشت هستند. دلیل آن هم این است که آلودگی یا دیگر عوامل مزاحم در کار این روش اختلالی ایجاد نمیکند. در این روش؛ چند حسگر موج مافوق صوت را به سمت انگشت میفرستند. سپس بازتاب این امواج را دریافت کرده و براساس فاصله زمانی بازتابها یک تصویر سه بعدی از اثر انگشت میسازند.
تشخیص هویت از روی صورت
وقتی با کسی صحبت می کنیم ، معمولا به چهره و یا به عبارت دقیقتر به چشم های او نگاه می کنیم. این واقعیت نه تنها با تجربه ، بلکه با آزمایش های روانشناسی هم تأیید شده است. حالت صورت اشخاص نقش مهمی را در روابط اجتماعی بازی می کند. علاوه بر این ، خاصیت یکتایی صورت در بین اشخاص (به جز مواردی بسیار نادر) باعث شده است که چهره هر شخص به عنوان شاخص بسیار خوبی برای شناسایی اش بحساب آید. در مقایسه با اثر انگشت و یا قرنیه ، برداشتن تصویر از صورت به آسانی انجام می گیرد ، زیرا برای این کار احتیاجی به تماس با فرد مورد نظر نیست در حالیکه برای تهیه اثر انگشت ، تماس کامل و برای تهیه تصویر از قرنیه تماس نزدیک با فرد لازم است. به همین دلیل شناسایی چهره توسط ماشین گام بسیار مهمی در ارتباط بین ماشین و انسان خواهد بود و همچنین یکی از متداولترین کاربردهای بینایی کامپیوتر است..شناسایی چهره یک موضوع مهم و فعال تحقیقاتی در زمینه علوم بینایی ماشین، شناسایی الگو و هوش محاسباتی است که همواره محققین این علوم را به مبارزه دعوت می کندبطور کلی سیستم شناسایی انسان با استفاده از طیف وسیعی از اطلاعاتی که حواس پنجگانه اش (بینایی ، شنوایی ، بویایی ، چشایی و لامسه ) در اختیارش قرار می دهند ، کار می کند. این اطلاعات بصورت جداگانه و یا در کنار هم ، هم برای به خاطر سپردن و هم برای بازشناسی به کار می روند.
تشخیص دو بعدی چهره
در هر چهره مشخصات چانه، دهان، بینی، چشم و پیشانی، منحصر به فرد هستند. اما برای تشخیص هویت از روی چهره برخی عوامل مانند ریش و سبیل، عینک و زاویه تابش نور، کار را دشوار میکنند. از همین رو، سیستم ما باید این اطلاعات قابل تغییر را حذف کرده و روی ویژگیهای ثابت هر چهره متمرکز شود. افزون بر این، باید هنگام پردازش به حالت چهره (شاد، غمگین و …) نیز توجه داشت برای رسیدن به یک نتیجه قابل اطمینان در تشخیص چهره، دو روش وجود دارد:
1- Elastic Graph Matching
2- Eigen- Face
در روش نخست، ویژگیهای کلیدی چهره با کمک گراف به دست میآید.برای اینکار یک شبکه روی چهره قرار میگیرد. سپس نقاط تلاقی این شبکه که روی نقاط کلیدی چهره مانند چشمها، انحنای لب یا نوک بینی قرار گرفتهاند ثبت میشوند. این نقاط یک شبکه الاستیکی با نسبتهای ثابت میسازند. این تناسبها حتی با تغییر حالت چهره یا موقعیت دوربین نیز ثابت میمانند. درون عکسهای گرفته شده از چهره شخص میتوان این نقاط را پیدا کرد. در پایان، سیستم با مقایسه مشخصات به دست آمده با مشخصاتی که از پیش ذخیره شده در باره شخص داوری میکند. در روش دوم تلاش میشود تا عکس اسکن شده صورت با اطلاعات پایهای از قبل ذخیره شده مطابقت داده شود.برداری که در پایان به دست میآید، ملاک خوبی برای شناسایی چهره است.
تشخیص سه بعدی چهره
برخلاف روش تشخیص دو بعدی، روش سه بعدی به تجهیزات بسیار پیچیدهتری نیاز دارد. در این روش، انحراف دادههای ورودی از دادههای ذخیره شده زیادتر است و روش با دقت بیشتری عمل میکند.روش تشخیص سه بعدی چهره از یک چشمه نور مادون قرمز و یک اسکنر به عنوان دریافت کننده استفاده میکند. فرستنده شبکهای از نورهای مادون قرمز که برای انسان قابل رویت نیست را روی صورت شخص میتاباند. سپس یک اسکنر ویژه پرتوهای بازتاب را دریافت کرده و اطلاعات تصویر را پردازش میکند. دریافت بازتاب و تصویربرداری با سرعت 25 فریم در ثانیه انجام میگیرد. برتری روش سه بعدی در همین سرعت بالای شناسایی و عدم وابستگی به حرکت و جا به جایی صورت است. شناسایی فرد حدود 2 تا 3 ثانیه طول میکشد.انتقال و نصب سیستم تصویربرداری هم بسیار ساده است. زاویه دید سیستم چندان مهم نیست. همچنین آینهای شدن یا نورپردازی نامناسب تاثیری در این شیوه ندارد. همچنین عملیات آن برای اشخاص ساده بوده و کاملاً پذیرفتنی است. سیستم برای شناسایی دقیق اشخاص، برای هر نفر برداریهای سه بعدی میسازد.
خودروهای هیبریدی و کاربرد باطری های دو قطبی در آنها
در خودروهای هیبرید برقی، برق مصرفی موتور برقی از طریق نسل جدید باطریها، یعنی باطریهای دوقطبی حاصل می شود. موتور سوختی منبع اصلی انرژی محرکه ماشین بوده و باطری به عنوان یک منبع کمکی عمل می کند و در مواقعی که خودرو به انرژی بالایی برای حرکت و یا شتاب گرفتن نیاز دارد، موتور برقی نیز به صورت خودکار به کار می افتد. در مواقع عادی، انرژی اضافی حاصل از موتور سوختی از طریق دینام در باطری ذخیره می شود و به این طریق اتلاف انرژی موتور سوختی به شدت کاهش یافته، مصرف سوخت کمتر شده و آلودگی هوایی ناشی از خودروها کاهش می یابد.
موتورهای برقی
در خودروهای داخل شهری مثل قطار و اتوبوس برقی و به ویژه در خودروهای صنعتی نظیز لیفتراک کاربرد دارد. خودروهای برقی صنعتی مزایای متعددی دارند که از جمله می توان به تمیزی، بی سرو صدایی و قیمت کمتر نسبت به انواع مشابه سوختی اشاره کرد. تا چند سال اخیر فقط یک راه برای شارژ مجدد ماشین برقی به کمک یک شارژر استاندارد وجود داشت که خودرو مجبور بود تا برای مدت طولانی در یک فضای خاص توقف کند. ولی در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، شارژرهایی تولید شده اند که بسیار کوچکتر بوده و می تواند توسط خود ماشین حمل شده و در جایی که لازم است ماشین توقف کرده و باطری را شارژ کند. مزیت دیگر این شارژرها توانایی آنها در کاهش زمان شارژ است. این نوع از شارژرها تک خروجی بوده و در یک زمان می توانند فقط یک ماشین را شارژ کنند ولی نوع جدیدتر آنها دارای چندین خروجی هستند که می توانند همزمان چند باطری را شارژ کنند. یکی از تکنولوژی های جالب توجهی که نیسان با لیف آن را معرفی کرده است تکنولوژی شارژ بدون سیم است. در این روش کافی است که خودرو را در کنار وسیله مخصوصی که میتوان آن را در کف پارکینگ نصب کرد قرار بدهید تا قسمت مخصوصی که نیسان آن را در زیر بالچه عقب تعبیه کرده است شروع به برقرای ارتباط با آن کند و بدون اتصال هیچ سیمی نسبت به شارژ کردن خودرو اقدام کند. تکنولوژی که در صورت گسترش میتواند انقلابی را در خودروهای برقی و انتقال برق به صورت بیسیم به وجود آورد. یکی دیگر از تکنولوژی های LE دوربینی است که دید 360 درجه از اطراف خودرو به دست میدهد و خود خودرو میتواند با استفاده از آن نسبت به پارک کردن خود اقدام کند. به طور مثال در زمان ورود به پارکینگ میتواند خود را در کنار شارژر پارک کند !
امروزه درباره ماشین های الکتریکی خبرهای زیادی می شنویم و می دانیم که کمپانی های اتومبیل سازی فراوانی در دنیا به دنبال تولید نمونه های مختلفی از این گروه محصولات هستند. ماشین های الکتریکی بسیار متنوعی در بازار دیده می شود. از اتومبیل های کوچک دو نفره تا ماشین های اسپورت سوپرلوکس را می توانید در این گروه بیابید. اگر چه این اتومبیل ها گرانتر از انواع بنزینی یا گازوئیلی هستند، اما فواید زیست محیطی شان و اینکه دیگر لازم نیست نگران تغییر قیمت سوخت باشید، می تواند تا حد زیادی این قیمت بالاتر را توجیح پذیر نماید.
تا چه فاصله ای می توانیم رانندگی کنیم؟
به طور معمول با BEV می توانید یک روز کامل را به کارهای تان در شهر رسیدگی کنید. یعنی اینکه در یک شهر بزرگ می توانید با یک بار شارژ ماشین الکتریکی تان، حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر مسافت درون شهری را با توجه به چراغ های راهنمایی و توقف های ترافیکی، بپیمایید. برای مثال یک ماشین Coda Sedan می تواند با هر بار شارژ تا ۱۴۰ کیلومتر مسافت را بپیماید. این میزان برای فوکوس الکتریک فورد ۱۲۲ کیلومتر، در نیسان لیف ۱۱۷ کیلومتر و برای میتسوبیشی ۹۹ کیلومتر است. در ماشین های با برد توسعه یافته هم این میزان با یک بار شارژ و یک باک بنزین، به حدود ۵۶۵ کیلومتر یا بیشتر می رسد.
چقدر طول می کشد تا ماشین الکتریکی مان شارژ شود؟
مدت زمان شارژ ماشین بازه بسیار بزرگی را شامل می شود و بستگی مستقیم به مدل ماشین و نوع شارژر مورد استفاده دارد. برای مثال با استفاده از یک پریز دیواری ۱۱۰ ولت، نیسان لیف به ۲۰ ساعت زمان جهت شارژ کامل نیاز دارد، در صورتی که با یک شارژر ۲۲۰ ولت این زمان به ۷ ساعت کاهش می یابد. اما با شارژرهای ۴۸۰ ولت که در ایستگاه های شارژ عمومی استفاده می شوند، شما می توانید نیسان را تنها در ۲۵ دقیقه به میزان ۸۰ درصد ظرفیت باتریش شارژ کنید.
شارژ بیسیم خودروهای برقی در هنگام پارک
محققان کفپوشش جدیدی را توسعه دادهاند که با استفاده از رزونانس الکترومغناطیسی، امکان شارژ بیسیم خودروهای برقی را در هنگام پارک فراهم میکند. با نصب پوششهای مخصوص در کف خیابان، رانندگان خودروهای برقی میتوانند در هنگام پارک به راحتی باتری خودرو را بصورت بیسیم شارژ کنند. با نصب این پوشش در محلهای مخصوص پارک خودرو و از طریق رزونانس مغناطیسی، برق به باتری خودرو منتقل میشود که در این حالت نیازی به استفاده از سیم وجود ندارد. راننده از طریق برنامه نرمافزاری HEVO بر روی تلفن همراه میتواند فرآیند شارژ باتری را بصورت کنترل از راه دور فعال کرده و درصد شارژ باتری را مشاهده کند. یافتن نزدیک ترین محل پارک خودرو با امکان شارژ بی سیم باتری و پرداخت وجه شارژ از طریق بخش پرداخت (Pay it) از دیگر امکانات این برنامه نرمافزاری محسوب میشود.
تکنولوژی گرد و غبار هوشمند (Smart Dust)
دنیایی را تصور کنید که در میان انبوهی از ذرات هوشمند در ابعاد نانو احاطه شده اید. ذراتی که مجموعه ای از سنسورهای هوشمند بی سیم بوده و اطلاعات مختلفی را از دنیای پیرامونی به مزکز کنترل و هدایت مخابره می کنند. هر یک از این ذرات دارای یک یا چند حسگر، یک سیستم مخابراتی بیسیم، یک منبع انرژی شارژ شونده توسط امواج رادیویی و یک کد شناسایی (برای ذرات ثابت) یا یک سیستم تعیین مختصات جهانی (برای ذرات متحرک) است. چنین ساختاری Smart Dust نامیده میشود. مثلا گرد و غبار هوشمندی را در نظر بگیرید که در سطح یک بزرگراه پراکنده شده و اطلاعات مختلفی چون میزان شدت روشنایی و ترافیک را به مرکز کنترل مخابره می کنند. با بهره گیری از این سیستم می توان به سرعت یک لامپ معیوب را شناسایی و نسبت به تعویض آن اقدام نمود. یا حتی می توان بسته به میزان ترافیک، شدت روشنایی سطح جاده را تنظیم نمود. بعنوان یک مثال دیگر، سنسورهای هوشمندی که در یک پارکینگ عظیم و چند طبقه پراکنده شده اند می توانند با شناسایی پارکینگهای خالی و ارسال اطلاعات به مرکز کنترل، هر خودرو را با روشن نمودن چراغهای LED راهنما به نزدیک ترین پارکینگ خالی هدایت کنند.چنین دنیایی دنیای مبتنی بر گرد و غبار هوشمند نامیده می شود. دنیایی که می توان با استشمام و یا نوشیدن آب حاوی گرد و غبار هوشمند، نحوه عملکرد اجزای حیاتی بدن را نیز تحت کنترل پزشک قرار داد.این تکنولوژی شروع به کار دوره جدیدی از کنترل بشر بر محیط اطرافش خواهد بود و تعداد نامحدودی ایده برای تسهیل زندگی بشر در پی خواهد داشت. تسهیلاتی که روزی تصور زندگی بدون آن نیز برای بشر دشوار خواهد بود.
راندن خودرو با کنترل از راه دور
حالا خودروسازهای چینی در حال گسترش فعالیتهای خود از طریق ساخت خودروهای کانسپت و همچنین افزودن امکانات جدید و گاه عجیب به خودروهایشان هستند. از جمله کمپانی بی وای دی (BYD) که خودروی معروف F3 خود را اینک به قابلیت حرکت با سیستم کنترل از راه دور مجهز نموده است.
BYD F3 Su Rui
در ابتدا این ایده احمقانه بنظر می رسد که راننده خارج از خودرو بماند و با یک ریموت اتومبیل را حرکت دهد. اما برای فضاهای تنگ پارکینگ که امکان باز و بسته کردن درها وجود ندارد یا حرکت دادن خودرو از یک محوطه بارانی به فضای مسقف بدون نیاز به حضور فیزیکی و خیس شدن و مواردی از این قبیل، می توانند دلایل اجرای این ایده باشند. خودروهای مجهز به این سیستم می توانند در فاصله تا 10 متر از ریموت دستورات را دریافت کنند. تمامی کنترل های گاز، ترمز و حرکت فرمان از طریق این سیستم انجام می شوند. حداکثر سرعت نیز برای این حالت و بدلایل ایمنی، تنها 2 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.

ساخت دوربینهای امنیتی با توانایی دید در شب
پژوهشگران کشور با استفاده از هوش مصنوعی دوربینهای امنیتی را طراحی و عرضه کردند که علاوه بر پردازش تصویر و تشخیص حرکت افراد و اشیا، هشدارهای غیرضروری را نیز شناسایی و حذف میکند.دوربین طراحی شده مقاوم در برابر سرما و گرما است و قادر به اجرای 5 فرمان پشت سر هم در کمتر از یک ثانیه با استفاده از خط فرمان در سیستم مرکزی است.این دوربین قادر به تشخیص و علامتگذاری نفوذگران با مربع قرمز و رهگیری، تعقیب هدف و شناسایی دقیق چهره نفوذگران است، این سیستم به گونه ای طراحی شده است که امکان مشاهده تصاویر در شبکههای اینترانت و اینترنت به صورت امن و لحظهای با قابلیت مدیریت پیشرفته را برای کاربر فراهم می کند.
کنترل خودرو با حالات صورت امکانپذیر شد
مهندسان اقدام به ارائه تجهیزات الکترونیکی برای خودروها کردهاند که راننده بتواند در کنترل خودرو از حرکات سر و حالات صورت بهره بگیرد تا هیچ عاملی مانع از تمرکز وی در مسیر نشود.حسگر مادون قرمزی که روی داشبورد نصب شده از………….
ممنون یک سمینار خوب و جامع بود.
دستتون درد نکنه
salam
seminaresh khoob bod mamnoon
سمینار خوبی بود